Total Pageviews

Monday 8 June 2015

Give Away dan Contest. Apa Tujuannya?




Assalamualaikum..

Entri kali ni aku taip dan luahkan berdasarkan pemerhatian daripada menyertai segmen-segmen giveaway dan juga melancarkan giveaway sendiri.

Pertama.. apa tujuan aku join giveaway? Sebabnya aku nak naikkan traffic blog aku dan mempunyai ramai followers dan juga kenalan blog yang baru.

Contohnya "GiveAway RM500".. Kemain lagi kau nyah RM500! Confirm lah ramai nak join segmen kau. Lebih dari 100 orang join dan kau dengan mudahnya dapat 100 orang followers. Tapi adakah peserta-peserta giveaway tu berblogwalking dan follow peserta lain? Kau rasa? Aku rasa kau nak menang duit je kan? Nak buka blog orang dan taip 'Singgah dari segmen yang sama' memang kau cukup malas. 

Orang buat contest tu sebabnya untuk semua peserta berblogwaking dan tambahkan followers dan rating blog. Please don't be selfish semata-mata nak hadiah je.

Aku cakap macam ni sebabnya bila aku join segmen orang lain dan blogwalking berdasarkan senarai peserta, aku tinggalkan URL blog aku dan follow dorang. Tapi jarang sekali aku dapat reply dan ruang komen dorang hanya kosong. Dah tu korang tak blogwalking ke? 

Sama juga bila aku blogwalking tiap seorang peserta segmen aku yang terbaru ni. Aku buka sorang-sorang punya blog dan follow. Tapi yang aku lihat di ruangan komen tu, tak ramai pun yang berblogwalking. Kalau ada pun hanya 5-7 komen yang nak blog walking, tapi senarai peserta lebih 30 orang. Macam mana tu?

Patut ke jadi macam ni? Macam mana kita nak ikhlas blogwalking dan tambah kenalan kalau diri sendiri hanya nak hadiah daripada give away, bukannya nak tambah followers sendiri atau follow blog orang lain.

A bit disappointed..... 

No comments:

Post a Comment