Total Pageviews

Wednesday, 1 April 2015

Syarat Berkahwin Dengan Warga Asing

Bloggers.. Entri kali ni aku nak cerita tentang syarat-syarat & prosedur berkahwin dengan warga asing. Tak kira lah warga China, Indonesia, Amerika asalkan bukan Malaysian. Kenapa? Sebab aku bakal berkahwin warga Indonesia. So aku tau prosedur yang diperlukan ketika memohon untuk berkahwin.

Jika ada sebarang soalan sila rujuk entri aku ni balik. DILARANG WHATSAPP / MESSAGE my private number. Mohon pembaca hormat privasi aku ya. Jika ada yang Whatsapp, maaf aku tidak akan layan kerana peringatan dah diberi. Kalau nak tanya jugak, sila email ke farida.badarrudin@gmail.com

Syarat & Prosedur:

1. Bakal suami

Kalau takda bakal suami / isteri warga asing macam mana nak apply kan? Macam rukun nikah pulak kan.. hehehe

2. Pasport & Visa

Mesti mempunyai pasport & visa. Jika bekerja mestilah level professional, bukan level buruh site ya. Yang level general worker permohonan akan ditolak. Kalau nak kahwin jugak? Batalkan permit kerja dan balik negara asal, kemudian masuk Malaysia menggunakan visa pelawat.

Macam bakal suami aku guna visa pelajar sebab dia tengah ambil Phd di Universiti Malaya, maka guna student visa pun diluluskan untuk berkahwin.

3. Akuan Bujang

Akuan bujang mestilah dibuat di negara asalnya jika masuk menggunakan visa student dan pelawat. Kalau bekerja, akuan bujang mesti dibuat oleh company tempat beliau bekerja.

Akuan Bujang juga boleh dimohon di kedutaan masing-masing di Malaysia.

4. Surat Kebenaran Berkahwin Luar Negara

Ini mesti dibuat di negara asal iaitu di pejabat agama tempat asalnya. Macam bakal suami aku, surat kebenaran berkahwin dikeluarkan oleh pejabat agama Medan.

Boleh juga dimohon di kedutaan masing-masing di Malaysia. 

5. Surat Kebenaran Berkahwin dari Kedutaan

Kene pergi ke kedutaan masing-masing untuk dapatkan surat kebenaran berkahwin yang dikeluarkan dan dicop oleh kedutaan masing-masing. Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja.

6. Pengesahan Visa & Pasport dari Imegresen

Pasangan kene ada semasa proses permohonan ini. Imegresen akan bagi borang dan kita akan isi. Sertakan salinan IC, Pasport & Visa. 

7. Kursus Kawhin

Wajib ambil jika warga asing tersebut pandai berbahasa Melayu. Macam Fadly ofcourse lah kene sebab dia orang Indonesia. Terang-terang cakap Melayu.

8. HIV Test

Wajib buat ya sama macam warga marhaen Malaysia yang lain di klinik-klinik kerajaan. Tapi mahal kene bayar RM74. Warga Malaysia hanya RM1 sahaja. 


So, inilah dokumen & prosedur yang diperlukan untuk berkahwin dengan warga asing. Kesemua proses diatas boleh siap dalam masa 1 hari. So yang mana pakai visa pelawat, sila rancang perjalanan anda dengan baik ya.

Tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?

#akuyangkawintapikauyangpanasdahkenapa

25 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."
    maksudnya kalau saya, lelaki, nak kawin wanita Mesir... kena bawa dia pergi kedutaan Mesir ye.. atau boleh je saya pergi seorang... tapi bawa ID dia...
    gitu?

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke? Atau dia yang pergi bawa salinan IC saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasangan awk yg kena pergi kedutaan dia... bawak salinan ic awk je..

      Delete
  5. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke? Atau dia yang pergi bawa salinan IC saya?

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lelaki tu yg kene prgi kedutaan, bwk salinan ic awak. Awak tak boleh tolong pergi untuk die.

      Delete
  7. Assalamualaikum... test hiv tu amik mase brape lame ye?

    ReplyDelete
  8. Tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?

    #akuyangkawintapikauyangpanasdahkenapa

    :: kata2 ni sgt memberi perangsang..mcm kes saya..bakal suami now permit kerja..tp bkn level profesional..but dia akn blk negara dia..so kekeliruan saya kat sini..akn ada cooling period atau tak ada? sbb dia hanya akn blk tempoh sebulan..dan akn dtg blk utk visa lawatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon nk tnya bnda yg sama., klau pakai visa lawatan. ,still boleh continue krja x?.

      Delete
    2. Bila dah ada jaminan isteri/suami mmg boleh kerja dah

      Delete
    3. Ade cooling period 6 bulan biasanya. Tapi depends kepada negeri..kalau shah alam, ade cooling period, tapi tak perlu keluar malaysia within cooling period tu ..tapi prosedur kat johor paling strict, especially kalau bakal suami tu warga Pakistan.nk bukak fail kat negeri mane kene ikut alamat ic, n kene bawak bukti tempat tinggal (eg. Bil, contract sewa etc)

      Delete
  9. Assalamualaikum,
    Saya nak tanya kalau dah dpt marriage visa perlu ade visa professional ke untuk kerja di sini atau perlukan professional visa juga?

    ReplyDelete
  10. Seriously I love your last statement !! Memang betul tu!

    "tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?"

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum.. saya akan berkahwin dengan wanita kemboja. Dia akan datang memeluk Islam di Malaysia. Kemudian kami akan terus ke Thailand untuk berkahwin.. soalan saya, berapakah denda yang perlu dibayar di mahkamah syariah? Dan apa lagi yang perlu saya uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik kawin kt sini je..klu kawin thai sama2 malaysia ok xde masalah..klu sorg luar negara sorg malaysia..anak esok xdapat daftar..

      Delete
  12. Assalamualaikum.. saya akan berkahwin dengan wanita kemboja. Dia akan datang memeluk Islam di Malaysia. Kemudian kami akan terus ke Thailand untuk berkahwin.. soalan saya, berapakah denda yang perlu dibayar di mahkamah syariah? Dan apa lagi yang perlu saya uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf mencelah En Zul. Sekarang sudah menjadi perkara biasa apabila rakyat Malaysia memilih berkahwin dengan warga asing. Mengikut pengalaman saya beramal sebagai peguam syarie di wilayah persekutuan, mmg ada prosedurnya y perlu dpatuhi. jika prosedur tersebut x dpatuhi ada denda dikenakan kepada pasangan sbnyak tidak lebih RM1000 atau penjara x lebih 6 bulan atau kedua2nya (Seksyen 40 akta undang2 kluarga islam).

      Delete
    2. En Muhammad, jika saya ingin bernikah di Malaysia, apa lagi dokumen yg perlu saya siapkan untuk urusan perkahwinan.. dan anggaran masa untuk siapkan semua dokumen tu. Dan adakah dia juga kena buat kursus kahwin? Dan ada cara saya boleh kontek en Muhammad untuk bertanya lebih lanjut?

      Delete
    3. Sebab dia datang sini menggunakan visa pelancung, jadi masa agak terhad..

      Delete
    4. Sebab dia datang sini menggunakan visa pelancung, jadi masa agak terhad..

      Delete
    5. In shaa Allah, semoga urusan Encik Zul dipermudahkan Allah.
      Boleh whatsaap saya dulu di talian 013 3253661.

      Delete
    6. Alhamdulillah.. terima kasih kepada semua yg memberi cadangan dan menunjukkan jalan, terutama Encik Muhamad. Sekarang saya dan isteri telah selamat bernikah di Malaysia, dan sedang dalam proses pengurusan pas lawatan sosial di imigresen.. terima kasih semua

      Delete
    7. salam en zul hazmi, maafkan saya sekiranya saya mengganggu, nama saya umar. saya ada terbaca kisah encik di salah satu blog yg menceritakan tentang perihal en zul bernikah dengan warga asing. boleh saya dapatkan no en? saya juga in sha Allah ada niat utk bernikah dengan warga asing dari indonesia. jadi saya ingin tanya sikit tentang prosedur semua, terima kasih banyak2, ini no saya , 0172955930.

      Delete