Total Pageviews

Wednesday 1 April 2015

Syarat Berkahwin Dengan Warga Asing

Bloggers.. Entri kali ni aku nak cerita tentang syarat-syarat & prosedur berkahwin dengan warga asing. Tak kira lah warga China, Indonesia, Amerika asalkan bukan Malaysian. Kenapa? Sebab aku bakal berkahwin warga Indonesia. So aku tau prosedur yang diperlukan ketika memohon untuk berkahwin.

Jika ada sebarang soalan sila rujuk entri aku ni balik. DILARANG WHATSAPP / MESSAGE my private number. Mohon pembaca hormat privasi aku ya. Jika ada yang Whatsapp, maaf aku tidak akan layan kerana peringatan dah diberi. Kalau nak tanya jugak, sila email ke farida.badarrudin@gmail.com

Syarat & Prosedur:

1. Bakal suami

Kalau takda bakal suami / isteri warga asing macam mana nak apply kan? Macam rukun nikah pulak kan.. hehehe

2. Pasport & Visa

Mesti mempunyai pasport & visa. Jika bekerja mestilah level professional, bukan level buruh site ya. Yang level general worker permohonan akan ditolak. Kalau nak kahwin jugak? Batalkan permit kerja dan balik negara asal, kemudian masuk Malaysia menggunakan visa pelawat.

Macam bakal suami aku guna visa pelajar sebab dia tengah ambil Phd di Universiti Malaya, maka guna student visa pun diluluskan untuk berkahwin.

3. Akuan Bujang

Akuan bujang mestilah dibuat di negara asalnya jika masuk menggunakan visa student dan pelawat. Kalau bekerja, akuan bujang mesti dibuat oleh company tempat beliau bekerja.

Akuan Bujang juga boleh dimohon di kedutaan masing-masing di Malaysia.

4. Surat Kebenaran Berkahwin Luar Negara

Ini mesti dibuat di negara asal iaitu di pejabat agama tempat asalnya. Macam bakal suami aku, surat kebenaran berkahwin dikeluarkan oleh pejabat agama Medan.

Boleh juga dimohon di kedutaan masing-masing di Malaysia. 

5. Surat Kebenaran Berkahwin dari Kedutaan

Kene pergi ke kedutaan masing-masing untuk dapatkan surat kebenaran berkahwin yang dikeluarkan dan dicop oleh kedutaan masing-masing. Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja.

6. Pengesahan Visa & Pasport dari Imegresen

Pasangan kene ada semasa proses permohonan ini. Imegresen akan bagi borang dan kita akan isi. Sertakan salinan IC, Pasport & Visa. 

7. Kursus Kawhin

Wajib ambil jika warga asing tersebut pandai berbahasa Melayu. Macam Fadly ofcourse lah kene sebab dia orang Indonesia. Terang-terang cakap Melayu.

8. HIV Test

Wajib buat ya sama macam warga marhaen Malaysia yang lain di klinik-klinik kerajaan. Tapi mahal kene bayar RM74. Warga Malaysia hanya RM1 sahaja. 


So, inilah dokumen & prosedur yang diperlukan untuk berkahwin dengan warga asing. Kesemua proses diatas boleh siap dalam masa 1 hari. So yang mana pakai visa pelawat, sila rancang perjalanan anda dengan baik ya.

Tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?

#akuyangkawintapikauyangpanasdahkenapa

170 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mase kovid nh yg berkepetingan nk kahwin di permudah x

      Delete
    2. cm syh nh nk kahwen dengar cakap org payah nk masok malysia kena buat cm mane ya tq tolong info tq2 syh warga indonesia tapi lame jgak kt malysia 11tahun nh bru ade rizki nk ber kahwen kovid pulak x boleh lak keluar negara

      Delete
    3. Tu la sy pn mcm mne nk bt

      Delete
  2. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."
    maksudnya kalau saya, lelaki, nak kawin wanita Mesir... kena bawa dia pergi kedutaan Mesir ye.. atau boleh je saya pergi seorang... tapi bawa ID dia...
    gitu?

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke? Atau dia yang pergi bawa salinan IC saya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasangan awk yg kena pergi kedutaan dia... bawak salinan ic awk je..

      Delete
    2. Aasalamualaikum boleh tanya sikit
      Sya nak berkahwin dengan wagra pakistan...

      Delete
    3. Asalam ..akk bg email.sy nk emeilkn kt akk

      Delete
    4. Assalamulaikum sye nak tanya ni sye nk bekawin dgn warga indonesia... Bole bagi tau step"ap je yg perlu sye buat dan sye nk tnya juga lepas bekawin apakah calon istri sye bole bekerja di malaysia sdangkan bakal istri sye warga indonesia

      Delete
    5. Hy Sye nak tnye.sye nak kahwin dengan warga negara acheh.boleh tak nak tanya surat apa yang diperlukan.

      Delete
  5. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke? Atau dia yang pergi bawa salinan IC saya?

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...
    boleh tanya sikit... yg Kene pergi ke kedutaan masing-masing tu.. "Tak perlu bawa pasangan, hanya perlu salinan IC pasangan sahaja."

    Saya nak berkahwin dengan warga pakistan, jadi saya boleh pergi bawa salinan passport dia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lelaki tu yg kene prgi kedutaan, bwk salinan ic awak. Awak tak boleh tolong pergi untuk die.

      Delete
  7. Assalamualaikum... test hiv tu amik mase brape lame ye?

    ReplyDelete
  8. Tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?

    #akuyangkawintapikauyangpanasdahkenapa

    :: kata2 ni sgt memberi perangsang..mcm kes saya..bakal suami now permit kerja..tp bkn level profesional..but dia akn blk negara dia..so kekeliruan saya kat sini..akn ada cooling period atau tak ada? sbb dia hanya akn blk tempoh sebulan..dan akn dtg blk utk visa lawatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon nk tnya bnda yg sama., klau pakai visa lawatan. ,still boleh continue krja x?.

      Delete
    2. Bila dah ada jaminan isteri/suami mmg boleh kerja dah

      Delete
    3. Ade cooling period 6 bulan biasanya. Tapi depends kepada negeri..kalau shah alam, ade cooling period, tapi tak perlu keluar malaysia within cooling period tu ..tapi prosedur kat johor paling strict, especially kalau bakal suami tu warga Pakistan.nk bukak fail kat negeri mane kene ikut alamat ic, n kene bawak bukti tempat tinggal (eg. Bil, contract sewa etc)

      Delete
    4. Salam sejahtera.. Saya ingin bertanya, saya mempunyai seorang rakan yg ingin berkhawin dengan warga asing. Warga asing tersebut tinggal dinegara malaysia melebihi dari yg sepatutnya. Maksudnya visa dah expired lah. So macam mana nak settle?

      Delete
    5. Aku pn ada kes cmni gak .. aku nk kawen ngn awek aku tapi dok runsing pikiq bpe kos yg kena aku siap kn untuk uruskn sume yg perlu di buat sbb awek aku indonesia then dia dok sni kosong xde pape dokumen..aku x reti nk tnya ktne cmne nk uruskn and bpe kos .. awek aku bkn islam so nnti dia akn masuk islam tpi skrg ni yg paling utama aku nk tnya ktne psl sume ni biar aku leh faham pstu tau ngn betul nk uruskn leh berkawen ngn awek aku ni ..hrp2 ade sape2 yg leh tlong aku bgi tau cmne nk urus kn sume tu dr awal smpai akhir ... 1lgi awek aku ni xde sape2 dh kt indon dia sbtg kara ade family jauh je tu pn x suka sbb dpat tau yg dia akan masuk islam

      Delete
  9. Assalamualaikum,
    Saya nak tanya kalau dah dpt marriage visa perlu ade visa professional ke untuk kerja di sini atau perlukan professional visa juga?

    ReplyDelete
  10. Seriously I love your last statement !! Memang betul tu!

    "tak kesah la korang nak kawin dengan warga negara mana sekali pun. Tetap manusia jugak. Ignore je kata-kata manusia yang sel-sel otaknya lembab berhubung sebabnya yang nak kawinnya kau, bukan dia. Betul tak?"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah senang tanggung sendiri Islam dan Allah dh bg jalan kot
      ..

      Delete
  11. Assalamualaikum.. saya akan berkahwin dengan wanita kemboja. Dia akan datang memeluk Islam di Malaysia. Kemudian kami akan terus ke Thailand untuk berkahwin.. soalan saya, berapakah denda yang perlu dibayar di mahkamah syariah? Dan apa lagi yang perlu saya uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. baik kawin kt sini je..klu kawin thai sama2 malaysia ok xde masalah..klu sorg luar negara sorg malaysia..anak esok xdapat daftar..

      Delete
  12. Assalamualaikum.. saya akan berkahwin dengan wanita kemboja. Dia akan datang memeluk Islam di Malaysia. Kemudian kami akan terus ke Thailand untuk berkahwin.. soalan saya, berapakah denda yang perlu dibayar di mahkamah syariah? Dan apa lagi yang perlu saya uruskan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf mencelah En Zul. Sekarang sudah menjadi perkara biasa apabila rakyat Malaysia memilih berkahwin dengan warga asing. Mengikut pengalaman saya beramal sebagai peguam syarie di wilayah persekutuan, mmg ada prosedurnya y perlu dpatuhi. jika prosedur tersebut x dpatuhi ada denda dikenakan kepada pasangan sbnyak tidak lebih RM1000 atau penjara x lebih 6 bulan atau kedua2nya (Seksyen 40 akta undang2 kluarga islam).

      Delete
    2. En Muhammad, jika saya ingin bernikah di Malaysia, apa lagi dokumen yg perlu saya siapkan untuk urusan perkahwinan.. dan anggaran masa untuk siapkan semua dokumen tu. Dan adakah dia juga kena buat kursus kahwin? Dan ada cara saya boleh kontek en Muhammad untuk bertanya lebih lanjut?

      Delete
    3. Sebab dia datang sini menggunakan visa pelancung, jadi masa agak terhad..

      Delete
    4. Sebab dia datang sini menggunakan visa pelancung, jadi masa agak terhad..

      Delete
    5. In shaa Allah, semoga urusan Encik Zul dipermudahkan Allah.
      Boleh whatsaap saya dulu di talian 013 3253661.

      Delete
    6. Alhamdulillah.. terima kasih kepada semua yg memberi cadangan dan menunjukkan jalan, terutama Encik Muhamad. Sekarang saya dan isteri telah selamat bernikah di Malaysia, dan sedang dalam proses pengurusan pas lawatan sosial di imigresen.. terima kasih semua

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Assalamualaikum En. muhammad Dan En. Zul hazmi. Barakallah di atas perkahwinan en. Zul.Saya nurul...asal terengganu...sy terbaca kisah en. Zul Dan saya berharap en. Zul serta en. Muhammad sudi menunjukkan jalan kepada saya..mcm ni, saya Dan pasangan ingin berkahwin .pasangam saya adalah warganegara asing Dari kemboja yang menetap Di Malaysia menggunakan permit kerja.. Dia bekerja buruh.
      Saya mahu bertanya tentang kos untuk pas tahunan bakal pasangan saya...dan anggaran kos untuk selesaikan semua document.. Kerana saya Dan pasangan mempunyai masalah kewangan...
      Dan bagaimana pula jika pasangan saya itu Sudah berkahwin Dan mempunyai isteri di kemboja.
      Prosedur Dan document apa yang harus saya sediakan.

      Delete
    9. Wassalam, dia kena balik kemboja dulu dan masuk malaysia dengan pas lawatan sosial. Dia boleh ke pejabat mufti di Phnom Penh untuk urusan surat pengesahan poligami dan dokumen berkaitan. Tanya di pejabat agama di Malaysia dulu, apa lagi yg diperlukan.

      Kos visa first time lebih kurang rm2300. Renewal setiap tahun lebih kurang rm150

      Delete
    10. Maaf mencelah, encik pergi kedutaan kemboja di mana ye?

      Delete
  13. maaf saya ingin bertanya ,saya warganegara Malaysia ingin berkahwin dgn warga Negara Nepal,buat masa skg pasangan saya masih bekerja menggunakan permit kerja,saya di fahamkan dia mesti balik ke Negara asal (check out memo) dan di kenakan cooling period,biasanya berapa lama cooling period ? dia akan masuk Malaysia dengan visit visa selepas sebulan berada di Negara asal bermakna dlm tempoh colling period saya tk di benarkan berkahwin oleh jabatan agama ?atau tidak di benarkan daftar dengan imigresen untuk buka file baru di bawah spouse visa.saya amat keliru dengan prosedur ini.saya amat berharap kalian yg pernah lalui dapat berkongsi dgn saya sekurang2nya ringan bebanan dan karenah birokrasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi sis.. nasib kite lebih kurg same.. mcm mna sy nk contact sis. boleh bg no whatssap?

      Delete
    2. salam sis..saya juga berada di situasi yg sama..cuma pasangan saya sudah berada di nepal 5bulan..dan syarat kedutaan malaysia ckp kena tunggu 6bulan baru boleh apply masuk malaysia..pasangan saya sudah buat passlort baru dan sedang menunggu untuk apply visa...sy juga keliru berkenaan valid visa sebulan dan selapas kahwin nanti pasangan saya juga perlu menunggu lagi 6bln sebelum boleh apply pass bekerja..boleh hubungi saya 017 4144378..kita saling membantu..sebab saya pun keliru

      Delete
    3. Aslmkm... sya bakal berkahwin dgn lelaki indonesia yg memggng permit kja. Jadi apa yg harus sya lakukan.

      Delete
    4. Macam mana awak da berkahwin ke dgn pasangan..klo sudah sy nk mntk pandgn dri awak.

      Delete
    5. Aslmkm..sy berada dlm situasi yg sme..psangan sy dari warga negara nepal...sy hendak berkahwin tpi pasangan sy dh ada isteri di nepal..blh bg pendapat

      Delete
    6. Salam...ramai ea bakal pasangan nepal. Saya pun datang sini sbb hal yang sama. Nak tengok pandangan kot2 boleh membantu. Tgh pening ni

      Delete
  14. Assalamualaikum..bagaimana jika hendak bernikah dengan warganegara asing yang memegang kad unhcr.

    ReplyDelete
  15. Asalamwalaiqum.... sya nk tnya prosedur imigersen johor untuk open file..sya dh nikah dgn ppuan warganegara malaysia tapi dh 4 bln imigersen xopen file sya...sya dh 2 kali blik kpg skg imigersen suruh blik lagi sekali xblh sambung visa pelancung...nk tnya mcm mne cara dia nk open file....sbb dh 8 bln sya xblh kje dok2 rumah sje...yg duit sya kumpul pun dh hbs skg diorng suruh blik kpg lagi untuk beli ticket terbang pun xde duit...tolong bgtau cara dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. boleh pergi dekat imigresen dekat setia tropika. Tingkat 10.. dan pergi dekat kaunter pertanyaan disitu. Minta borang pendaftaran Pas Lawatan Sosial. Atau pon boleh bagitahu pegawai disitu, encik nak buat visa

      Delete
    2. Enk zul hazmi sya dh bg file pegawai disitu dh 2 bln tapi pegawai kata file dlm prosess lagi awk kena blik kpg kita xblh bg lawatan sosial lagi

      Delete
    3. Ada dapat slip yang borang dalam proses tak.. selalunya dapat semasa serah dokumen. Nikah di mana? Ada tanya kenapa dia tak dapat proses lagi?

      Delete
    4. Ade dia bg slip borang dalam proses tu kalu sya tnya dia kata boss kita xbg diorng xbgtau knp dia xbg

      Delete
    5. Dalam slip tu.. selalunya 30 hari akan siap.. nanti boleh pergi walk in terus pergi kaunter. Kaunter 1, 2 atau 3.. dan tanya kat pegawai di sana.

      Delete
  16. Sy warganegara indonesia n ada plan nk bekahwin dgn org malaysia,
    Skg ni sy kosong,klo sy balik, sy risau nama sy blacklist, ape yg sy kene buat erk tk nk bgi nama sy blacklist,,,

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum. Saya ingin berkahwin dengan warga british Pakistan, syarat semua pasal visa semua takde masalah rasanya. Cuma nak tahu jangka masa proses semua ni ambik masa berapa lama ya?

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum..saya ada satu pertanyaan mengenai urusan piham imigresen. Saya bakal berkahwin dgn seorang lelaki warganegara Greece. Semua dokumen berpatutan sudah saya siapkan, kecuali Permohonan Pengesahan Pas Bagi Tujuan Perkahwinan Warga Asing. Mereka janji akan ambil masa 1 hari bekerja, tapi dah seminggu saya tunggu masih belum ada jawapan. Saya keliru adakah proses ini memang mengambil masa. Pihak imigresen ditempat saya (Kedah) asyik beri alasan mereka sedang menunggu jawapan dari Putrajaya. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasaalam. Saya nikah di kedah juga. Kalau dokumen perj alanan semua okay. Tak perlu pengesahan. Yang penting dia masuk Malaysia dengan pas lawaran sosial/melancung.

      Delete
    2. salam en zul, saya atikah dari kedah..insya Allah pasangan saya dari nepal dan dia merupakan mualaf.kedutaan malaysia di nepal bagitau selepas ckup 6bln, baru pasangan saya boleh apply visa masuk ke malaysia..saya menjadi penganjur..saya difahamkan warga nepal sebulan saja valid visa..lagi satu imegresen ada bagitaw yg selepas berkahwin, pasangan sy kena tunggu selama lagi 6 bulan sebelum dpt pass bekerja..dan setiap 1 bulan kena keluar masuk malaysia..saya keliru berkenaan hal ini..

      Delete
    3. jika en zul tidak keberatan, sila wasap saya 0174144378..trima kasih ��

      Delete
  19. Salam sy nk tnya boleh ke nikah kalau visa sosial dh expired? bakal suami juga pemegang ic hijau dulu sebelum berhijrah ke amerika syarikat.ada masalah x klu nk nikah guna ic hijau tetapi bukan passport. atau bagaimana caranya.

    ReplyDelete
  20. Salam.. sy nk tnye.. sy nk khwin dgn bakal suami.. org myanmar dan msuk ke cni melalui permit kerja. Tapi permit krja dia akn expired bln 3 nnti. So.. dia akan balik kmpung dia kan. Sy nk tnye brpa lme tempoh cooling period dia tu.. dan brpa agknya kesemua kos yg diperlukan utk semua hal2 ni..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi farra , macam mana urusan sudah selesai ke ? boleh sy thu prosedurnya ?

      Delete
  21. hi . sy nk tnya. psgn sy ajk nikh utk mmudhkn dia dpt psport kiranya sy ni hnya jdi pnjmin dia. tp d sni ada bbrp persoaln. dmna yg pertma iaah. dia lahir d mlysia tp tiada dokumn pa2 lngsung. kdua sy blm 21 thun. ketiga, dia muslm dn sy bkn. so, mcmna mhu slesaikn kes ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi, kalau berkahwin hanya untuk jadi penjamin, baik jangan berkahwin dik. Sayangi diri sendiri dulu dik

      Delete
  22. Hai... kalau minta surat kebenaran kahwin di pejabat agama asal di indonesia perlukan passport atau kartu tanda penduduk?

    ReplyDelete
  23. Asslmkm zul...blh terangkan mcm mn cara nak berkahwin dgn warga asing..bakal isteri saya org philppines muslim...klu dia datang malaysia first time menggunakan passport travel visa blh ke nak urus...

    ReplyDelete
  24. Asslmkm zul...blh terangkan mcm mn cara nak berkahwin dgn warga asing..bakal isteri saya org philppines muslim...klu dia datang malaysia first time menggunakan passport travel visa blh ke nak urus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Travel visa atau visit visa. Boleh diuruskan. Prosedur nye boleh tanye pejabat agama, diorg akan guide berkenaan dokumen yg diorg perlukan

      Delete
  25. SALAM EN ZUL...SY INGIN BERKAHWIN DENGAN WARGA ASING DR AFRIKA..MASALAH SY BAKAL SUAMI SY TIDAK MEMPUNYAI PASSPORT DAN VISA MEMANDANGKAN DIA TIDAK MENJELASKAN PEMBAYARAN YURAN DI SEBUAH PUSAT PENGAJIAN TGGI DI KUALA LUMPUR.JADI UNUTK MENDAPATKAN PASSPORT DIA,DIA TERPAKSA MEMBAYAR KESEMUA YURAN PENGAJIAN TERSEBUT.MSLH YG DIHADAPINYA SEKARANG ADALAH DIA TELAH PERGI KE PUSAT PENGAJIAN TERSEBUT BG MENDAPATKAN KEMBALI PASSPORTNYA TP PIHAK PENGAJIAN TGGI TERSEBUT MENGATAKAN BAHAWA PASSPORTNYA TELAH HILANG.JADI BAGAIMANA SY INGIN MENERUSKAN RANCANGAN PERKAHWINAN SY DENGANNYA JIKA DIA TIDAK MEMPUNYAI APA2 DOKUMEN.HRP EN ZUL DPT MEMBERI JALAN UNTUK SY...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Mula2 bawak bakal suami pergi balai polis, buat report yg passport dah hilang. Lepas tu pergi dekat kedutaan dia untuk uruskan hal passport dan permit dia dahulu

      Delete
    2. As'kum. Zul.. Saya tak lama lagi nak berkahwin dengan warga china.. Dia cuma ada fotocopy pengesahan bujang di china.. Boleh ke bawa ke kedutaan china malaysia. Dan brhari proses buat tu.. Dh risau ni..

      Delete
    3. Hi, boleh saya tahu encik/cik dah berkhawin dgn china partner? Blh tahu procedure dia mcm mna? Sbb kami plan utk berkahwin in future

      Delete
  26. Aslmkm...kalau kita nak bernikah dgn warga asing, bekerja sbg general worker, bkn beragama islam tetapi sudah berkahwin dinegara asal....adakah boleh dilakukan di malaysia.kiranya dia akan memeluk islam untuk berkahwin dengan pasangannya..

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum,sy dah selesai semua urusan utk berkahwin kecuali kebenaran dr Imegresen. Bakal suami saya berasal dr USA and skrg di Penang. Sy pula di Pahang. Bolehkah kalau saya ke imegresen Penang utk selesaikan urusan ni?

    ReplyDelete
  28. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    Mohon bertanya,
    Saya berhajat untuk berkahwin dengan warga Pakistan. Tetapi dia telah diblacklist kerana overstay . Bolehkah ? Adakah wajib untuk dia hadir ke Malaysia terlebih dahulu atau saya Yang pergi ke Pakistan dan berkahwin di kedutaan Malaysia di Pakistan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya pun lebih kurang inginkn sdkit info jika.ada tlg sharekn masalh sy sma sprti yg di atas

      Delete
    2. Assalamualaikum,apa cerita awak? Sy pun masalah yg sama, blh share tak pd sy, apa patut sy buat

      Delete
    3. samalah...tolong share..

      Delete
    4. Same ..saya pon..macam mane nak apa ye?mohon share cara

      Delete
    5. Same situasi dgn saya. Ade yg antare kt sni , dah selesai??

      Delete
  29. Asslammulaikum.. Saya pr malaysia di ic saya ade tulis negara asal singapura dan ibu bapa singapore.. Tapi parent saya tidak pernah daftarkn sya sebagai warganegara singpura.. Bolehkh saya nikah tanpa surat pengesahahan dari singapura

    ReplyDelete
  30. Hai saya warganegara malaysia yg ingin berkahwin dengan warganegara bangladesh....saya ingin tahu adakah sijil keterangan bujangnya mempunyai tamat tempoh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi awak da kahwin ke? Saya nak tnya jugak pasal cara nak kahwin ni

      Delete
    2. Bole emel saya tak
      Amirahadan@gmail.com

      Delete
    3. saya pun nak tnya jugak pasal nak kawin ni..

      Delete
    4. Hai. Saya nk tanya, saya nk kahwin dgn warganegara bangladesh. Kalau permit kerja dh tamat, boleh ke dia balik ke negara asal. Dan berapa lama dia peelu berada di sana utk dtg balik kealaysia? Blh emel sy nitaruzzai@gmail.com

      Delete
  31. Assalam saya warganegara malaysia dan ingin menikah dgn warga asing d indonesia..saya telah pon..mendapat kebenaran benikah di luar negeri dari jais...dan borang sdh lengkap..persoalan dia skrg .adakah saya wajib@ di haruskn pergi ke kedutaan malaysia di jakarta...utk mndpatkn kebenaran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalam .surat kebenaran mnikah tu blh diisi ole ibu bapa tak sebb saya ada d luar negara

      Delete
    2. Boleh x awak share cm mna prosedurnye..

      Delete
  32. Assalamualaikum en Zul Hazmi.

    Tertarik sy membaca statement2 tuan berkaitan nikah warga asing..

    Sy bakal berkhawin dgn seseorang ppuan yg hanya ada sijil lahir taraf bukan warganegara...perlukah blk ke kampung halaman nye? Di medan indonesia..
    Boleh ke en. Zul Hazmi whatsapps sy utk sy berborak lebih pjg... 019.6152019 ...

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikum...

    Saya warganegara Malaysia dan InshaAllah akan bernikah dengan orang Yamen. Saya tinggal di Selangor. Bakal suami saya tidak pernah datang ke Malaysia. Saya telah berurusan dengan Pejabat Agama. Mereka menyuruh bakal suami saya menyediakan dokumen status bujang & surat kebenaran dari konsulat negara masing2. bakal suami jugak akan menggunakan visa pelawat untuk datang ke Malaysia.
    Soalan saya:-
    1. Selepas saya sudah mendapatkan dokumen tersebut, apa yang perlu saya lakukan selepas itu?
    2. Boleh ker saya dapatkan dokumen status bujang & surat kebenaran dari konsulat di Malaysia
    sedangkan dia ada di Yamen.
    3. Boleh ker bakal suami saya datang ke Malaysia, dokumen lengkap dan kami terus menikah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fay..mcm sama je.Kalau you dah settle boleh share dgn saya tak..pls whatsapp me at 0164619115 thanks.

      Delete
  34. Salam...saya nak tanye...Saya nak kawin dgn warga Bangladesh..tapi dia pakai permit kerja kilang...blh tak epply kawin kat Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh kawin dgn permit kerja. Kena buat check out memo(com) dgn company. Then balik Bangla. Masuk semula guna visa pelancong.

      Delete
    2. Klw kawin kat luar negara them daftar kat malaysia. Dia ade cooling period tak? Maksud kene balik kat negara die ke selama cooling period tu

      Delete
    3. Nk tanya. Check out memo tu mcmmana ye? Dan brp lama masa kena ambil sebelum dia blh kembali ke malaysia? -itachan-

      Delete
  35. saya melayu,kalau saya berkahwin dgn warga asing, sijil kelahiran anak bolehkah diletak bangsa melayu atau macamana

    ReplyDelete
  36. Assalammualaikum, sekiranya saya ingin berpoligami dengan warganegara asing pula bagaimana ya?

    ReplyDelete
  37. Assalammualaikum... Sy lelaki wrga negara Malaysia Dan telah berkahwin dengan perempuan Indonesia kami baru berkawin 4 bulan Dan telah mendaftar kt JPN. yg jadi masalahnya skrg isteri sy dah overstay selama 6 Hari. Sepatutnya visa isteri sy hbis 4hb ni mmng sy no buat spose visa tpi budget sy pun xde sb sy the xde kje lgi mse tu pun nk blik kg dier duit pun dh xde. Soalan sy macamana nnti nasib isteri sy sb dh overstay apa boleh smpai x bole masuk Malaysia lagi ke?? Mohon info nya

    ReplyDelete
  38. Hi. Klau nak kawin dgn warga asing yg ada permit kerje je msuk mlysia cmne erk? Aku dgr2 x boleh mndftr kwin kt mlysia. Abis tu nak buat pe? Mohon cadangan ye kwn2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena batal permit kje, buat check out memo dgn company, balik kg. Masuk balik sini guna visa pelancong.

      Delete
  39. Hi nak tnya sy warganegara sy nak kahwin dengn lelaki warga asing indonesia .. Sy boleh dpt surat kahwin tak klau kahwin sma dia

    ReplyDelete
  40. Hi nak tnya sy warganegara sy nak kahwin dengn lelaki warga asing indonesia .. Sy boleh dpt surat kahwin tak klau kahwin sma dia

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum..saya merancang untuk berkahwin dengan lelaki warga Amerika.Perancangan nya bulan 1 tahun depan.Masalah sekarang dia hanya dapat cuti kerja selama seminggu ke Malaysia jadi saya risau jika tak sempat untuk selesaikan urusan dokumen untuk nikah.Adakah elok saya kahwin di Malaysia atau pun di Thailand?boleh bg penerangan tak sebab saya buntu fikir cara mana lebih sesuai memandang kekangan masa,jarak dan kos untuk dia ke Malaysia.Kami ingin melangsungkan pernikahan terlebih dahulu dan slps 2 tahun baru saya boleh pindah ke US kerana masih study.Untuk ulang alik urusan nikah tu susahla disebabkan masa,kos dan jarak terlalu jauh.Minta pandangan atau no telefon sesiapa yang boleh bantu sy.Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Better di Msia utk elakkan masalah lain kemudian hari. Make sure semua docs dh complete baru dtg ke Msia. And date smggu yg dia dtg pastikan takde public holiday so that semua urusan dgn kerajaan blh settle. Just call Jbtan Imigresen apa docs yg perlu.

      Delete
    2. Salam. Hi Betty! Macam mana kes awak? Selesai dah? Saya akan bernikah dengan warga Amerika juga bulan depan. Tapi tak pasti sama ada perlu tak dia tunggu 7 hari sebelum bernikah. Kalau terbaca message nih, mohon WhatsApp saya ya :) Sshera - 0132018802

      Delete
  42. Nak tanya ... I bakal nak kahwin dgn org indonesia .. Tapi masalahnya dia blacklist ... Apa yg i patut buat ? Kahwin dulu ka apa ... Urgent help me

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mn nk kahwin kalau blacklist?

      Delete
    2. Apa cerita awak? Blh share tak, sy pn masalah yg sama

      Delete
  43. assalamualaikum en zul,i nk your number boleh tak?nak tanye hal perkahwinan ngan warga pakistani.confuse...sebab gi imegresen tdi..ceritanya mcm i pulak kena balik kg bkal suami for 6 mth..harap dpt penyelesaian cepat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam .blh i mntk nmbr sbb i nk tnya smthing

      Delete
  44. or en zul boleh watsapp sy kat 014.753 1986

    ReplyDelete
  45. saya nk tnya..jika bakal pasangan (lelaki warga asing) memegang professional visa boleh tk berkahwin dgn org malaysia..

    ReplyDelete
  46. Salam sy nk tnya ni..sy wrga indonesia dan nk mnikh dgn wrga malaysia ttp bkn skrg..sbb sy masih guna permit pekerja..plan sy nk hbiskn kontrak then msuk blik mlaysia guna visa pelancong untuk mnikah..tempoh brpa lama dri indo nk msuk blik malaysia sbb dgr2 ade ckp 3 or 6 bln sbb kje dh 10 thun..n bila dh nikah kt malaysia kne 6 bln bru boleh bukak file..slma 6 bln tu boleh ker renew visa sbln2 or cmner ye..mnta tlg spe yg fham..terima kasih..

    ReplyDelete
  47. assalamualaikum.. sy pn xtau nk tnya apa.. bnyk sgt bnda nk tnya..first off all, sy bakal berkahwin dengan lelaki warganegara syria.. mcmana prosedurnya? 0198696698 whatsapp sy..

    ReplyDelete
  48. Hi.. Saya nak tanya.. Kalau bawa fotocopy pengesahan bujang dri china boleh tak.. Dan mengambil masa berapa lama...

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum.kalau di pihak saya , apa yang saya perlu lakukan ye. Jika pasangan saya warga asing, semua urusan dia yang lakukan sendiri. Saya pula hanya pergi pejabat agama minta kebenaran ke?

    ReplyDelete
  50. Hai saya nak tanya , saya dah berkahwin dengan warganegara philipine and then dah ada surat sah perkahwinan d malaysia so noak tanya kalau pasangan kena balik kat negara dia kena bagi tempoh berapa lama ya ? and then lepas dia datang kat malaysia balik apa next prosuder dia ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia kna cooling off period 6 bulan tp boleh je keluar masuk msia cuma kna sambung2 visa pelancong je la tak boleh duk msia terus. Hbs 6 bln bru blh duk terus

      Delete
  51. Hai admin saya nak tanya , saya dah berkahwin dengan warganegara philipines and then kami dah ada surat perkahwinan yang sah di malaysia so nak tanya kalau pasangan kena buat check out memo dalam berapa lama tempoh pasangan saya akan stay dekat negara dia ya ? And then lepas dia datang dekat malaysia balik apa next prosuder yang kena buat ?? boleh bagi cadangan .

    ReplyDelete
  52. Nak tnye kalo guna unhcr boley ke

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum .sy nk tanya borng berkahwin dengan luar negara blh disi ibu bapa tak sebb saya dok pakistan

    ReplyDelete
  54. Slm nk tnye klu psagan sy wanita asal Rusia beragama kristian.tp nk dia masuk muslim.dan mggunkan paspot pelancong sebulan duk mlysia sbln CM tu.xprlu visa.hnya ble duduk mlysian sbln je.sempat ta klu nk kahwin.??

    ReplyDelete
  55. Salam, saya nk bertanya apakah step pertama yang perlu dilakukan utk berkahwin dgn warga asing setelah dia lengkapkan dokumen dri negara asal dan masuk menggunakan pasport sosial, terus ke imegresen atau mcm mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  56. Salam...ada sesiapa x yg boleh bagi saya contoh surat kebenaran berkahwin di kedutaan contoh cam saya kahwin dengan warga myanmar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi,boleh kongsi dengan saya tak macam mana nak urus prosedur perkahwinan dengan warga myanmar??tq

      Delete
    2. Boleh saya tahu macam mana prosesnya sbb saya pun akan berkhwin gn mynmar ?

      Delete
  57. Assalamualaikum,sy nak tanye,Klau bakal suami sy kerja n stay dekat Indonesia,dan melangsungkan pernikahan dekat sy,macam mana cara,pengurusan perkahwinan,boleh terangkan

    ReplyDelete
  58. Permohonan Pengesahan Pas Bagi Tujuan Perkahwinan Warganegara Asing (Malaysian Immigration) bukan ambik masa 7 hari?
    1) macam mana awak boleh settle semua dalam masa 1 hari?..
    2) lepas tu nak tanya dalam borang permohonan imegresen ni istilah "pemohon" tu warga Malaysia (awak) atau warga asing (pasangan)?? confuse lah..baca mcm applicant tu Malaysian..tapi bila tgk borang yg nak isi macam content untuk warga asing..

    ReplyDelete
  59. Klu foreigner under UNHCR dibenarkan kahwin tak ngn org malaysia dkt kelantan

    ReplyDelete
  60. Assalammualaikum, saya warga negara malaysia.. dan teman lelaki saya warga negara nepal.. saya dan dia saling cinta umur kami sama..dan kami mahu berkahwin.. bila saya beritahu ibu dan ayah saya.. mereka marah sangat.mereka kata dia warga negara nepal.. mereka bawa nepal dan saya ke balai polis..mereka sendiri buat repot mengatakan nepal ganggu saya.. padahal dia tak ganggu saya..kami saling bercinta..salah ke?.. nepal itu mahukan sy..sy mahukan nepal itu.. kes ini sampai ke jaim..saya cakap saya mahu kahwin dengan dia.. tetapi kenapa diorang malah nasihatkan saya pilih orang malaysia?saya mahukan dia saja..bukan orang malaysia yang saya mahu.. bos compny dapat tahu dan bawa nepal itu pergi..saya tak tahu apa yang berlaku pada dia..

    ReplyDelete
  61. Asalamulaikum sy warga negara malaysia pasangan saya orang srilanka sy janda prosuder nan mohon mcm mana ye.dokumen apa yg kami perlukan tlng jelaskan sikit keliru sy memeluk islam tak berapa tahu prosuder. Kalau suami dtng ke malaysia berapa lama ye prosuder dokumen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasangan saya pun orang sri lanka....boleh x bagi tahu macam mana nk kawin.....

      Delete
    2. Pasangan saya permit kerja....kalau saya nikah di sri lanka ...di pjabat duta..Adakah sah....atau susah

      Delete
  62. Kalau sy nak berkahwin dengan warga indonesia,nikah di indonesia atau bawa perempuan nikah di malaysia lebih senang?

    ReplyDelete
  63. assalammualaikum.nak tnya process dan documents apa yg di perlukan jika ingin menikah dgn warga Singapore yg masih dlm proces pencerai di sana??terima kasih

    ReplyDelete
  64. Hai...pada pendapat saya...lebih senang menikah di negara colon pasangan kita dari pada di negara malaysia.

    Urusan lebih senang...pihak lelaki just pakai visa melancong ...sesampai Indonesia tinggal menikah di sana. Pihak sana dah uruskan semua.

    Bile dah menikah pihak sana bgi sijil kawin dan surat pengesahan dri pejabat perkawinan...istri trus boleh msuk sini pakai visa sosial. Then sesampai sini boleh trus mohon visa ikut suami atau istri tapi memakan masa. Kena rajin naik turun ke pejabat bahagian visa.

    Dan bile ada anak otomatis anak dapat my kids dn warganegara.
    Proses adalah surat kawin yg dah disahkan di kedutaan Indonesia
    Dokumen ayah dan ibu
    Surat dari dokter itu sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya berpendapat juga begitu lebih mudah urusannya. Sy dan pasangan juga bercadang begitu.Cuma sy dlm dilema skrg.

      Saya ingin berkahwin dgn lelaki warga indonesia yang kini mempunyai permit bekerja di Malaysia. Kemungkinan sebelum tamat atau setelah tamat permitnya baru beliau akan balik ke indonesia untuk membuat pasport visa pelancong. Cuma ada isu besar.Beliau telah pergi ke kedutaan indonesia sebelum ini dan bertanya adakah dia akan dikenakan blacklist sekiranya tamatkan permitnya di malaysia dan pulang ke indonesia dan tukar pasport pelancong, kami menikah di sana dan jika dia ingin balik semula ke Malaysia untuk mendaftarkan pernikahan kami di Malaysia, ianya hanya boleh dilakukan selepas 5 tahun. Ya allah lamanya.
      Adakah benar bukan 6 bulan tetapi 5 tahun utk kembali semula ke Malaysia?

      Sebab itu kami menangguhkan niat kami. Mohon pencerahan dari rakan2 yang mempunyai pengalaman supaya sy dapat selesaikan masalah kami.

      Delete
    2. Saya berpendapat juga begitu lebih mudah urusannya. Sy dan pasangan juga bercadang begitu.Cuma sy dlm dilema skrg.

      Saya ingin berkahwin dgn lelaki warga indonesia yang kini mempunyai permit bekerja di Malaysia. Kemungkinan sebelum tamat atau setelah tamat permitnya baru beliau akan balik ke indonesia untuk membuat pasport visa pelancong. Cuma ada isu besar.Beliau telah pergi ke kedutaan indonesia sebelum ini dan bertanya adakah dia akan dikenakan blacklist sekiranya tamatkan permitnya di malaysia dan pulang ke indonesia dan tukar pasport pelancong, kami menikah di sana dan jika dia ingin balik semula ke Malaysia untuk mendaftarkan pernikahan kami di Malaysia, ianya hanya boleh dilakukan selepas 5 tahun. Ya allah lamanya.
      Adakah benar bukan 6 bulan tetapi 5 tahun utk kembali semula ke Malaysia?

      Sebab itu kami menangguhkan niat kami. Mohon pencerahan dari rakan2 yang mempunyai pengalaman supaya sy dapat selesaikan masalah kami.

      Delete
    3. salam..tumpang lalu jap ye..just nk share pengetahuan sy..mmg betul kalau dh hbs tempoh permit n balik ke negara asl,nk msuk msia balik mmg lps 5 thn lps tu baru boleh msuk

      Delete
    4. Macam mnlh tu...begitu lama. Teda jalan lain ka?

      Delete
    5. Hai boleh x terangkan prosedur nk nikah dgn wrga indonesia.

      Delete
  65. Salam
    En.Zul. saya warga Malaysia dan ingin berkahwin dengan warga Pakistan. Apakah prosedur2 yg perlu dilakukan jika ingin berkahwin di malaysia?! Dan apa prosedur2 yg perlu dilakukan jika kami ingin berkahwin di Pakistan?!

    Boleh dapatkan no contact En. Zul utk memudahkan sy berurusan

    ReplyDelete
    Replies
    1. situasi sama...dah dapat jawapan ke awak?

      Delete
  66. Salam.. saye berhajat ingin berkahwin dengan warga dari india , dia diblacklist disebabkn overstay .. jika saye ingin bernikah di negara nya.. boleh ke ? Dan boleh ke dia ke mlaysia ?

    ReplyDelete
  67. salam en zul. sy plan nk berkahwin dgn pasangan sy. dia warganergara asing tp berkerja di sini dan ada permit. kalau dia dah cancel permit & blk ke negara dia lepas cooling off period, apa prosedur selepas itu? Boleh tlg perjelaskan? Terima kasih.

    ReplyDelete
  68. assalamulaikum en zul, sy nak tanya. Sy sudah berkahwin di narathiwat pd 2015. Pasangan saya warga indonesia wanita. Kami belum daftar perkahwinan di konsulat songkhla.terdapat beberapa documents yg diperlu untuk pendaftaran dan salah satunya ialah dokument sokongan iaitu surat pengesahan nikah dari majlis agama bagi menlebihi satu tahun. Saya dah tanya beberapa agent tetapi saya keliru kerana setiap cakap mereka berlain. Saya sudah ada sijil nikah yang sah. Dulu masa nikah tidak ada surat pengesahan nikah dari majlis agama tempat nikah. Tapi sekarang konsulat mahu documents tersebut, Mohon pihak tuan penjelasan dan saya pernah tipu dengan ejen.

    ReplyDelete
  69. Salam . Saya nak tanya , sya ni warganegara dan bkal suami warga asing , kalau sya nak jamin dia memang wajibkah saya untuk mempunyai pekerjaan spya sya dpat jamin bkal suami sya ? Sbb skg sya tak kerja tapi ibu sya ada kdai sdri so kiranya sya kerja dgn ibu sya la , tpi bole ka sya jamin bkal suami sya , sbb kwan sya ada ckap , kalau sya nak jamin bkal suami sya wajib ada pekerjaan ? Tengah bingung arrr skg nii . Hrap sgt dpat bantu mcm mna nak selesaikan hal ni .

    ReplyDelete
  70. hye... saya nak tanya... visa atau passport yg perlu direnew??.. dan berapa harga?.. kalau pasangan asal indonesia?

    ReplyDelete
  71. Hai nak tanya, macam mana awak buat ehh suami pakai student visa tapi masih boleh lulus? Sbb saya dorang tolak, dorang kata student visa adalah utk belajar so tak boleh digunakan utk tujuan berkahwin.

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. Assalammualaikum.. Saya nak tnya berkaitan dengan status warga asing yang dah berkahwin. Dia Dr Myanmar. Dah Ada isteri di sana. Jika dah berkahwin,dia boleh berkahwin lagi Tak dengan warganegara Malaysia. Terima kasih.

    ReplyDelete
  74. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la cuma sy pasangan blm balik negara dia lagi..esok mungkin nak pergi imigration tnya terus

      Delete
    2. Wsalam,
      Samela sy nk kahwin foreigner from pak bln dpn nikah insyaallah. Saya juz share lil info. Saya survey dari pjbt imigration putrajaya sampai pjbt agama kat bangi dari bln Jan 2020. Since sbln je visa, Imigrsn ckp sampai2 je malaysia suruh dier pergi dptkan surat kebenaran kahwin dan surat akuan bujang dari Embassy pak sini. Tapi nk dpt surat tu ada syarat diorg kena bawa documentation dari sana. Im not sure cause my guys direct call to embassy so he knew wat to bring there. Pastu bawa 2 surat dr embssy ke putrajy ministry of forreign affairs wisma putra utk dptkan endorsement. They will check their letter authentic or not camtula. Klau ok they stamp. Then bw surat2 ni ke imigration isi form permohonan pengesahan bg tujuan perkahwinan form tu kena lampirkan surat2 copy ic/passport, pssprt page ade stamp visa yg sampai sini bersama 2 gambar pssprt setiap sorang. Klau ok imigrsn akan bagi surat kebenaran kahwin dlm masa 30 hari proses 1 hari je. Yg pjbt agama ni 3 kali i pergi nk dpt info yg mula ckp senang je 1 hari boleh proses kebnrn kawin jais, 2nd info dari pendaftar kaunter dier bg check list utk prepare documentation n suruh daftar online utk both side. Then yg pihak foreigner form lelaki kena submit kat HQ jais slngor di shah alam brsama 2 saksi proses 3 hari. Klau ok borang lelaki pas kt prempuan utk submit jais brdktn mcm sy kt bangi kena bawa wali skali mase sbmit borang n done. Kali ke 3 pula saya call jais sbb nk tanya cara daftar n isi form online serta info buat nikah di jbtn agama. klau online form kwin malaysn pakai ic number utk daftar. Yg foreigner pkai pssprt la utk daftar. Bila buka page form tu pssport number akan ade kat ic. So just biarkan kt situ. Sambil tu sy tanya la klau sy nk pakai 2 saksi sy utk lelaki juga, she said boleh asalkan saksi tu kenal srba sdkit ttg dia. Saya tanya utk isi online form yg tempat pernikahan, sy nk buat di jabatan agama so just tulis alamat jais tu. Yang kariah masjid tu hanya tulis sengkang - sbb tak buat di masjid. Saya tanya lagi siape person incharge utk nikah sy dkt pjbt agama ni. Dier kate setelah submit form, jais situ yg akan arrangekan staff dier utk nikahkan saya. Waktu nikah option time rehat 1-2 tghhari dan waktu slps bkerja 4.30-6 ptg. Then saya tanya masa pernikahan dlm online form ni sy nk letak tarikh camne sbb proses sy agak ambik masa. Awak just letak tarikh apa2 nanti jais akan alter time tu. So saya letak tarikh nikah 2 minggu after si dia smpai sini. Last soalan sy tanya proses yg pihak lelaki kena submit borang tu dkt HQ dgn 2 saksi klau salah satu saksi tak boleh hadir.Boleh ke? 2 saksi wajib kena ada utk sign dpn pendaftar. So sy tanya staff sblm ckp proses dier ambik masa 3 hari. Dia jwb tak de la sehari je tapi mmg ade ura2 yg akan ambik masa 3 hari akan dtg. Buat masa ni blum diperkuat kuasa lagi. Kemudian sy survey klinik kjg utk test hiv just bawa form kawin yg dah isi pihak klinik akan arrange appointment if tak ramai ari tu jg buat it took 20 min only for the result and foreigner kena byr rm78 camtu la malaysian rm1 je. Jgn lupa prepare awal2 copy banyak2 ic/passport, gambar and others documentation. So tak de bazir masa nk ulang alik. Sorry la pjg cite tapi proses kawin quite pjg gak la. Itu je la info sy boleh share. Harap membantu. Good luck.

      Delete
    3. Hi sis, "Klau ok imigrsn akan bagi surat kebenaran kahwin dlm masa 30 hari", ni maksudnya kena berkahwin dalam masa 30 hari lepas dpt kelulusan dari immigration ke?

      Delete
  75. Hi, saya ada soalan ,sya dan bakal suami sya ingin berkahwin ke di Malaysia, dan bakal suami sya org pakistan, dia masi di negaranya.. sya pemegang mypr i.c merah, boleh ka sya jdi sponsor visa kepada nya, dan boleh ka kami berkahwin di Malaysia?mohon penjelasan nya..terima kasih

    ReplyDelete
  76. Askom blh tnya awek sy org kmboja dia dtg dgn sah jalan dia tpi passport dia mati dn kita nk nikah tpi masalah skg dia xblh blk negara dia untuk cop passport dia mcm mne nk bt ye harap sis bls petnya sy ni

    ReplyDelete
  77. Assalamualaikum..
    Anak saya(perempuan) ingin berkahwin dgn warga mesir (visa pelajar). Visa masih sah setahun lg..pasport masih sah. Tp pihak imigration suruh balik mesir dan datang semula mohon kerakyatan. Oleh kerana covid 19..x boleh ke mana-mana. Boleh ker kahwin dulu dan proses kerakyatan kemudian..mohon pencerahan dari pihak tuan..atau boleh wasap saya..0179130685.

    ReplyDelete
  78. Assalamualaikum , sy nak tanya bolehh, sy nak kawin dengan orang Indonesia, kalau boleh sy tau, langkah apa yg perlu di ambil untuk memudahkan sy Ngan pasangan sy ye

    ReplyDelete
  79. Assalamu alaikum....
    Sy nak tanya sikit ni....saya sm suami saya menikah tahun 2009..suami sya org indonesia dan sya adlh warga negara..masa tu kami cuma kahwin kampung...kami blom daftar lagi di jabatan agama sbb kami blum tau prosedur nikah....suami saya adalah pemegang prmit kerja...thn 2019 pasport suami saya mati dan dia blik kenegaranya tuk buat passport yg baru....dua bln dia disana..sdh ad passport baru...barulh dia msuk semula guna pass melawat...kmi brfikir mngkn bgus klo kmi daftarkan pernikahan kami di balai agama sbb kami ad dua org anak sekarg.....alhamadulillah..permohonan kami diluluskan setelah msuk mahkamah....dan sekarang ad sijil nikah sdh....tp kmi blom lg ke imigresen...sbb kami sdh kehabisan biaya dsebabkan kmi ulang alik ke jais....masalahnya suami saya sekarg sdh kerja dan ad permit kerja....mohon pencerahan...apakah boleh suami sya memohon pass jangka panjang tanpa perlu blik negara asal...wassalam

    ReplyDelete
  80. Hi, saya nk tanya kalau pasang saya dia
    Dtng sebagai visa pelawat bolehkah dia berkerja dia Malaysia

    ReplyDelete
  81. Kalau pasang saya ni Myanmar dia kena ambil kursus kahwin ker

    ReplyDelete
  82. Hi ...saya nak tanya saya dengan pasangan sebelum nak berkahwin di sana ...kami merancang nak berkahwin di negara dia di Bangladesh ..apa yang saya perlu sediakan dokumen dan bagaimana prosedur dia ?

    ReplyDelete
  83. Salam kak. Saya ada plan nak kahwin dengan lelaki indonesia. Saya nak tanya taraf kewarganegaraan setelah berkahwin, mcm mana ya? Saya dan dia sendiri.

    ReplyDelete
  84. Asslam. Nak tanya. Kalau tak pandai berbahasa Melayu memang tak perlu hadir kursus kawin ke?

    ReplyDelete