Total Pageviews

Friday, 22 January 2016

Cara Memohon Spouse Visa / Suami atau Isteri Bukan Warganegara

Kali ni aku nak update tentang cara memohon Spouse Visa atau biasa dipanggil visa ikut isteri/suami. Tak kira berkahwin dengan warganegara mana sekalipun, prosedur tetap sama tetapi bayaran berlainan.

Yang aku akan terangkan dibawah adalah untuk warganegara Indonesia sahaja. I repeat.. INDONESIA sahaja sebab pembaca ni ada jenis yang tak paham apa ditulis.

Dah kahwin dengan orang Malaysia so kenelah apply spouse visa untuk yang bukan warganegara Malaysia tu sebab korang nak tinggal lama kat Malaysia kan so takkan nak duduk secara haram? Maka apply lah spouse visa.

Setelah korang nikah dan dah dapat sijil nikah.. Pergi lah ke Pejabat Immigration mengikut tempat tinggal anda ya. Masa pergi ke immigration tu pastikan pasport anda berada di dalam tarikh visa yang sah. Kalau had anda 30 hari sahaja so buat lah dalam masa 30 hari berada disini. Kalau visa dah tamat, balik negara asal atau keluar negara dan masuk semula ke Malaysia dengan visa lawatan yang baru.

Syarat-syarat :

1. Suami isteri wajib hadir bersama
2. Borang-borang boleh didapati di kaunter immigration dan juga di pejabat suruhanjaya sumpah yang terdapat dalam bangunan immigration tersebut.
3. Pasport suami / isteri
4. Kad pengenalan suami / isteri
5. Sijil nikah
6. Gambar berukuran pasport (4 keping setiap sorang)
7. Gambar rumah yang dibeli / disewa
8. Sijil kelahiran suami / isteri
9. Bil air dan elektrik rumah yang dibeli / disewa
10. Sijil lahir anak ( jika berkaitan )
11. Gambar pernikahan / perkahwinan

Kesemua item diatas mestilah dicop Pesuruhjaya Sumpah. Di mana nak cari Pesuruhjaya Sumpah? Di immigration tu dah sedia ada pejabat Pesuruhjaya Sumpah, ringan mulut untuk bertanya dimana ya.

Caj - caj berkaitan:

1. Setem hasil RM 10.00
2. Security Bond RM 500.00
3. Buka fail RM 500.00
4. Social visit pass RM 90.00
5. Multiple entry pass RM 15.00

Total keseluruhan adalah dalam RM 1,105.00. Bawa lah duit lebih sebab kos-kos nak fotostat semua dokumen dan upah cop Pesuruhjaya Sumpah juga perlu dibayar.

Proses permohonan visa ini mengambil masa 7 hari waktu bekerja. Pegawai immigration tu akan bagi tarikh bila visa anda siap.

Untuk permohonan baru memang mahal tetapi visa hanya dilanjutkan selama 6 bulan sahaja. Selepas 6 bulan, suami dan isteri wajib hadir bersama untuk mohon lanjutan visa selama setahun. Setiap visa akan direnew setiap 1 tahun ya. Bayaran untuk lanjutan visa seterusnya adalah RM 115.00 sahaja. Tak perlu bayar mahal seperti permohonan kali pertama.

Permohonan lanjutan visa untuk tahun seterusnya tetap memerlukan borang-borang dan syarat-syarat yang sama seperti diatas. Yang berbeza hanya bayaran lebih murah sahaja.


Sekian....

26 comments:

  1. assalamualaikum cik/puan. mungkin puan perlu tambah dokumen lain yang diperlukan. sebab saya sendiri sudah ke imegresen untuk memohon visa untuk isteri saya.. dokumen lain yang perlu bawa(ori & salinan):
    1-kartu keluarga isteri/suami (harus ada nama ayah & ibu)
    2-kad pengenalan Indonesia (suami/isteri)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assallamuallaikum kak,Maaf nak bertanya apakah borang borang Kita Isi atau immigration isi?pasal saya pun nak ajukan visa ikut suami Tapi saya X faham macam mana proses? Mohon bantuan akak! Terima kasih

      Delete
  2. Assalamualaikum...semua borang2 memohon visa ikut suami/isteri diisi oleh pemohon itu sendiri setelah lengkap blh lah d kemukakan d mna2 pejabat imigresen mengikut daerah kta menetap..☺️

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum...semua borang2 memohon visa ikut suami/isteri diisi oleh pemohon itu sendiri setelah lengkap blh lah d kemukakan d mna2 pejabat imigresen mengikut daerah kta menetap..☺️

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum...semua borang2 memohon visa ikut suami/isteri diisi oleh pemohon itu sendiri setelah lengkap blh lah d kemukakan d mna2 pejabat imigresen mengikut daerah kta menetap..☺️

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.. kalau basic gaji suami tak sampai rm2000 tak boleh apply
    Visa ke...

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.. kalau basic gaji suami tak sampai rm2000 tak boleh apply
    Visa ke...

    ReplyDelete
  7. Assalamualikum...kak saya nak tanyaa,untuk permohnan visa mcmni..suami saya kenaa keluar dari malaysia ke,contohnya dia warganegara pakistan..ke blh stay kat malaysia tanpa perlu keluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau visa dia masih aktif, x perlu keluar, sebab suami sya dulu x keluar, apply terus dapat, yg penting kena dua dua hadir dan dokumen mesti komplet. visa suami cik under apa skg??

      Delete
  8. Assalamualikum...kak saya nak tanyaa,untuk permohnan visa mcmni..suami saya kenaa keluar dari malaysia ke,contohnya dia warganegara pakistan..ke blh stay kat malaysia tanpa perlu keluar

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum.. sy warga indonesia.. sy dah datang melancong di malaysia.sy dh ada di malaysia skrg ni.. jadi..sy nk tnya.. visa ikot suami boleh mohon di malaysia tak.. sbb ada kwn2 kata hnya boleh mohon di konsulat malaysia di indonesia.. kalau x boleh.. sy kna patah balik indonesia la nnti..

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum.. sy warga indonesia.. sy dah datang melancong di malaysia.sy dh ada di malaysia skrg ni.. jadi..sy nk tnya.. visa ikot suami boleh mohon di malaysia tak.. sbb ada kwn2 kata hnya boleh mohon di konsulat malaysia di indonesia.. kalau x boleh.. sy kna patah balik indonesia la nnti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau visa ikut suami, anda harus mohon di malaysia.
      kalau mohon di konsulat malaysia di jakarta , itu hanya visa lawatan yang hanya sah laku selama 3 bulan sahaja..

      Delete
  11. Salam. Tumpang tanya. Kalau nak lanjutkan visa selepas bernikah, ada tak imigresen tetapkan syarat berapa lama tempoh visa sosial tu mesti valid?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum...jika suami sy ni ade mykas n ade surat beranak mcm mne ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rosmawati.. Process sama saja cuma nnti dia akan bgi pilihan nak pilih kewarganegaraan apa? So dia kena surrender mykas dia..

      Delete
  13. Assalamualaikum. suami tak dapat visa lanjutan. Kerana tiada learn mppp.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Salam, sye nk tanye knpe nk smbung visa untuk suami sy x blh, pdhal mse tamat tempo msh 6 hr lg, td sy gi imigrasien pkns sah alam, pihak imigrasien kate kna blk indo pastu kna cop visa kat imigrasen malaysia yg kat jakarta,pdhal sye dah bwa sijil nikah ngan pasport sekali, tlg bg tau ye ape ade undang baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. adakah pernikahan puan dah didaftarkan d pejabat agama islam d maaysia? adakah pernikahan telah lebih 6 bulan? (sekiranya suami wargenegara asing) : Boleh hubungi sy personal 0143181480

      Delete
  16. salam, skrg ni betul ke ade undang2 yang kita hanya boleh mohon spouse visa lepas 6 bulan berkhawin/register di jpn. saye dah pegi PKNS tapi disuruh tunggu 6 bulan. takkan nak keluar masuk 6 bulan. payah kalau balik negara asal pulak. mcm mne ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekiranya suami puan wargenagara asing mesti pernikahan tadi sekurang2nya 6 bulan. Hubungi sy utk details : 014-3181480

      Delete
    2. Mohon bantuan, betul ke skg ada akta baru utk cop visa kena keluar negara dulu even pasport dn visa belum expired?

      Delete
  17. Saya ingin mendapat pengesahan. Perempuan warga Indon kahwin dgn wn Malaysia dan ada anak bersekoloh darjah 2. Bolehkah di isteri mohon visa menggunakan nama anak yg bersekolah ni tanpa suami hadir di pejabat Imigresen.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum maaf jika lewat tempat ini saya publikasikan kisah sukses saya.. senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman-teman disini. barangkali ada teman-teman yang sedang kesulitan masalah keuangan. Beberapa waktu yang lalu perusahaan percetakan saya dirundung hutang yang cukup besar. Hal itu di akibatkan melonjaknya harga kertas dan tenaga upah yang harus saya bayar kepada para karyawan saya. Sementara itu beberapa tender yang nilainya cukup besar gagal saya menangkan. Akibatnya saya harus menjaminkan mobil saya untuk meminjam hutang dari bank. Namun hal itu belum cukup menutup devisit perusahaan. Bahkan pada akhirnya rumah beserta isinya sempat saya jaminkan pula untuk menutup semua beban hutang yang sedang dilanda perusahaan. Masalah yang begitu berat bukan mendapat support dari istri justru malah membuat saya bersedih bahkan sikapnya sesekali menunjukan rasa kecewa. Hal itu di sebabkan semua perhiasan yang sempat saya hadiahkan padanya turut saya gadaikan. Disaat itulah saya sempat membaca beberapa situs yang bercerita tentang solusi pesugihan Danah Gaib 3M dari MBAH SUROPALA dan akhirnya saya menghubungi beliau. Kata MBAH SUROPALA pesugihan yang cocok untuk saya adalah pesugihan Danah Gaib. Tanpa pikir panjang semua petunjuk MBAH saya ikuti dan hanya 3 hari. Alhamdulilah akhirnya danah gaib yang saya minta benar benar ada di rekening saya. Perlahan hutang-hutang saya mulai saya lunasi. Perhiasan istri saya yang sempat saya gadaikan kini saya ganti dengan yang lebih bagus dan lebih mahal harganya. Dan yang paling penting bisnis keluarga yang saya warisi tidak jadi koleps. Jika ingin seperti saya silahkan minta bantuan kpd beliau karna cuma beliau yg behasil membantu saya telpon MBAH SUROPALA di nomer +6285~319~483~234 semoga bisa bermanfaat kpd anda.


    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.. Saya nak tanya... Kalau saya orang sarawak pulak... Suami orang yaman.... Bagaimana boleh saya nak perbaharui visa seterusnya? Boleh x kat sarawak sahaja.... Nak ambik cuti payah pulak... Kalau nak pergi kl

    ReplyDelete